Erfaringer og optimisme fra AI4Cities Bootcamp

Erfaringerne fra AI4Cities Bootcamp viser, hvordan en online bootcamp kan være et godt værktøj til en åben markedsdialog. Samtidig højnede virksomhedernes engagement til projektet håbet for de mulige løsninger, der kan komme ud af AI4Cities på længere sigt.

Del

Med det kommende AI4Cities udbud er Københavns Kommune på udkig efter løsninger, der kan optimere forbruget af energi i bygninger kombineret med produktionen af fjernvarme. I den forbindelse deltog Københavns Kommune i AI4Cities Bootcamp med det formål at opnå en større indsigt i markedet og dets løsninger for i sidste ende at kunne skrive et skarpere udbud.

Bootcampen var henvendt til alle interesserede startups, SMV’er og større virksomheder, der både var i stand til at skabe innovative løsninger inden for AI, og som var motiverede til at deltage i ’pre-commercial procurement’ processen (PRP). Udover at hjælpe partnerbyerne bag udbuddet med at opnå en større viden om markedet, var hensigten med bootcampen også at sparre med virksomhederne omkring deres foreløbige idéer og løsninger.

Som tekniske projektledere var Theis Petersen og Roar Hyldkrog begge en del af mentorgruppen, der sparrede med de deltagende virksomheder til bootcampen. Theis og Roar arbejder begge for Københavns Ejendomme og Indkøb og sidder med detail viden om hvilke data, der er til rådighed og hvilke problemer, der er i dag ift. at reducere energiforbrug i bygninger. Vi bad dem derfor om at dele deres tanker og oplevelser fra AI4Cities Bootcamp.

Hvad fik i ud af at være med til bootcampen, og hvordan blev i klogere på markedet?

Roar: En af de helt centrale ring omkring AI er, at du har nogle enormt kloge mennesker, som kan finde ud af at udvikle nogle rigtig spændende løsninger, men der er bare meget få byer i verden, der har en så stærk datainfrastruktur, som disse løsninger kræver. For mig blev bootcampen mest en dialog med en hel masse udbydere om, hvad det er for nogle ting, vi faktisk kan måle, og hvad det så er for nogle løsninger, der følger derfra.

Theis: Det som der for det første trådte igennem for mig, var at man igennem det her setup, fik mulighed for at høre præsentationer fra virksomheder på meget forskellige udviklingstrin. Og denne variation gjorde, at det både var enormt interessant at høre, hvad der var på markedet, og hvad de store virksomheder gik og varslede med på området samtidig med, at man fik et indblik i, hvad der rør sig helt nede i startup format. Jeg blev både klogere på markedet og fik højnet mine håb i forhold til, hvilke løsningsmuligheder der kommer igennem AI4Cities på sigt.

Hvad tror i, virksomhederne fik ud af at være med til bootcampen?

Roar: Det jeg virkelig bed mærke i, var hvor positivt, det blev modtaget fra virksomhederne at indgå i den her dialog og få noget information og sparring med en potentiel kunde. Det gav mig helt sikkert lyst til at tage sådan nogle snakke i fremtiden.

Theis: Et positivt reality check. Hvad er det for en virkelighed, de skal sælge til? Hvordan ser vi på de projektidéer, de har? Det føltes helt sikkert, som om vi var med til at kvalificere nogle potentielle produkter især for de mindre startups, som virkelig var nogle, der kunne bruge inputs fra os som kommune.

Var der noget i lærte eller oplevede som overraskede jer?

Theis: Nu er det jo en grøn dagsorden, vi forfølger, så før bootcampen kunne jeg godt være i tvivl om, hvor mange virksomheder der ville gå ind i et projekt som det her, og hvor meget energi de ville lægge i det. Jeg var positivt overrasket over, hvor meget engagement de havde lagt i deres præsentationer.

Roar: Der var mange af de idéer, som de havde, som var enorm spændende og banebrydende, og jeg glæder mig rigtig meget til, at se dem komme frem. Udover det, så blev jeg også meget positivt overrasket over, hvor meget klogere vi blev af at snakke med hinanden på en struktureret og konstruktiv måde.

Erfaringerne fra AI4Cities Bootcampen viser, hvordan en online bootcamp kan være et godt værktøj til en åben markedsdialog. Virksomheder på meget forskellige udviklingstrin fik mulighed for at pitche idéer og tage del i en dialog om tilgængelige data og løsningsmuligheder. Herigennem modtog de et positivt reality check, der kan hjælpe dem til at kvalificere potentielle produkter. Samtidig højnede virksomhedernes engagement til projektet håbet for de mulige løsninger, der kan komme ud af AI4Cities på længere sigt.