Deltag i Open Data Challenge

Del

Vær blandt de første til at udvikle innovative data-værktøjer til små og mellemstore virksomheder. Den bedste løsning honoreres med 100.000 kr.

Flere små og mellemstore virksomheder skal have mulighed for at udnytte det massive potentiale, der ligger i at anvende åbne offentlige data i deres forretningsudvikling. Det vil betyde, at flere virksomheder får mulighed for at optimere deres forretning og udvikle helt nye forretningsmodeller.
Erhvervsstyrelsen efterspørger konkrete værktøjer, der letter anvendelsen af åbne offentlige data, så også mindre virksomheder kan benytte data og øge væksten i deres virksomheder.

Har du en løsning, der letter anvendelsen af åbne offentlige data, og vil du deltage i denne challenge, så skal du præsentere en forretningsmodel for produktet. Det er også et krav, at din løsning anvender mindst en type åbne offentlige data, som fx regnskabsdata, geodata, miljødata mv.

Sådan gør du:

Senest 16. november 2015 kl. 12.00 indsendes en præsentation af funktioner og design for din løsning, samt en beskrivelse af, hvordan løsningen fungerer. Derudover skal du udarbejde en forretningsmodel, hvor du beskriver, hvordan du forestiller dig, at løsningen skal kommercialiseres, og hvem kunderne er. Se vilkår for deltagelse på challenges.dk.

Konkurrencen er åben for alle med et CVR nummer og vil løbe over 30 dage fra den 19. oktober 2015 til 16. november 2015 kl. 12.00. Konkurrencen er inddelt i to heats med én samlet vinder.

Heat 1: På baggrund af de indsendte løsningsforslag og med udgangspunkt i vurderingskriterierne udvælges de 5 bedste løsningsforslag.

Heat 2: De 5 udvalgte løsninger får mulighed for at pitche deres ide for juryen den 26. november 2015 i København. Juryen vælger derefter den bedste løsning, som bliver honoreret 100.000 kr.

Alle de indsendte løsninger vil blive vurderet på baggrund af følgende tildelingskriterier:

  • Innovation og nyhedsværdi: Hvordan er din løsning innovativ og ny på markedet?
  • Open Data: Du skal anvende minimum én type åbne offentlige data i din løsning.
  • Værdiskabelse: Hvordan skaber din løsning værdi for SMV’er?
  • Forretningsmodel: Du skal præsentere en forretningsmodel, der sandsynliggør, at din løsning kan bringes på markedet med succes.

Kontakt