Behov for innovative løsninger til flow data

Invitation til markedsdialog om innovative løsninger til flow data i forbindelse med den nye metrolinje i København

Del

Hvordan påvirker en metrolinje til 3,3 mia. euro bylivet? Københavns Kommune inviterer innovative virksomheder til at hjælpe os med at indsamle data om transportmønstre omkring de nye metrostationer, som åbner i 2019.

Dataen vil blive brugt til at benchmarke effekterne af den nye metrolinje og til at informere strategisk planlægning af byudvikling og byggeprojekter i København.

Målet for markedsdialogen

Målet for markedsdialogen er at få et overblik over de bedste flow data løsninger på markedet og at vælge en partner til et pilotprojekt blandt disse løsninger. Notér at et udbud ikke er planlagt på dette tidspunkt.

Målet for pilotprojektet

Målet for pilotprojektet er at indsamle flow data i forbindelse med den nye metrolinjes stationer, som åbner i juli 2019. Vi forventer, at flow data kan give Københavns Kommune en bedre forståelse for effekterne af metroen for byens flow. Specifikt har vi brug for data om fodgængeres og cyklisters ruter til og fra metrostationerne. Kommunen har også behov for data om forhindringer og barrierer på disse ruter for at kunne forbedre tilgængelighed. Vi vil gerne indsamle data omkring en eller to stationer, som bliver valgt under pilotprojektet.
Pilotprojektet løber fra efteråret 2018 til sommeren 2019 med mulighed for at forlænge, hvis løsningerne viser sige at have værdi for byen.

Specifikation af krav for data

Must have features:

  • Klassificere transportform
  • Indsamle og håndtere anonymiseret data i overensstemmelse med Dansk og EU lovgivning, inklusiv GDPR
  • Løsningen bør tilvejebringe data 200-400 meters afstand fra metrostationerne.

Nice-to-have features:

  • Detektere ruter
  • Detektere forhindringer og barrierer, som kunne forårsage forsinkelser for cyklister og fodgængere
  • Detektere multi modalture
  • Indsamle data 24 timer i døgnet og hele året
  • Skelne mellem indendørs og udendørs aktivitet

Henvendelserne vil blive vurderet ifølge de to ovennævnte kategorier. Løsninger som ikke lever op til de nævnte krav “Must have features”, vil ikke blive overvejet. Løsninger er derefter evalueret på baggrund af hver af de nævnte ”Nice-to-have features”. Vi har ikke krav til en specifik dataindsamlingsmetode. Det er muligt at kombinere forskellige løsninger eller at blande kvantitativ og kvalitativ metode for at akkommodere de features, der bliver efterspurgt.

Hvordan er data indsamlet i dag?

I dag bliver data indsamlet manuelt én gang om året mellem kl 07:00 og 19:00 på valgte steder tværs over byen. Metodologien er baseret på Jan Gehl’s metoder. Mere information er tilgængelig hér

Københavns Kommune indsamler også trafikoptællinger på udvalgte steder, men denne metode tilvejebringer ikke information om ruter eller fodgængertrafik.

Potentiale for at skalere op

Der er stort potentiale for at implementere flow data i andre cases og skalere løsningen op til resten af byen. Københavns Kommune er landets største med over 600.000 indbyggere og et areal op 86 kvadratkilometer. I de sidste år er populationen vokset med omkring 1000 nye borgere hver måned, hvilket skaber et øget behov for mobilitet, offentlige rum og vedligeholdelse af parker og veje.
Potentielle fremtidige cases for flow data kan være:

  • Byplanlægning: Benchmarking af værdien af byplanlægningsprojekter
  • Trafikstyring: Mere og bedre data for alle transportformer, inklusiv cykler og fodgængere, hvilket kan reducere trafikpropper og fremme grøn mobilitet.
  • Vedligeholdelse: Optimere vedligeholdelse såsom snerydning, affaldsindsamling og belægningsvedligeholdelse.

Vil du gerne vide mere?

Københavns Kommune inviterer innovative virksomheder til et informationsmøde d. 15. august 2018, hvor udbydere vil få muligheden for at stille uddybende spørgsmål om pilotprojektet og møde potentielle partnere.

Tid og sted: Onsdag d. 15. august 2018, kl 09:00 – 11:30
Adresse: BLOX, Frederiksholms Kanal 30, Bygning C
RSVP: D. 6. August 2018

Meld dig til ved at sende en email til md@cphsolutionslab.dk med fuldt navn, email og organisation for alle deltagere.

Hvordan henvender man sig?

Udfyld følgende skema: call-for-innovative-solutions-on-flow-data_questionaire.docx
Deadline er d. 14. september 1018

Baseret på henvendelserne vil Københavns Kommune vælge og invitere en udbyder til at deltage i pilotprojektet. Alle henvendelser vil blive besvaret inden d. 28. september.

Update fra informationsmøde

Tak for din interesse i pilotprojektet, det var dejligt at se så mange til informationsmødet.
Præsentationen og spørgsmål og svar fra dagen er nu tilgængelige


Kontakt