6A fra Bellahøjskolen laver spil med byens data

24 elever, en lærer og to undervisere fra Coding Class CPH præsenterede var mødt op for at vise hvordan de kunne bruge byens data. Bydata og Copenhagen Solutions Lab havde udfordret dem til at kode spil eller applikationer med byens data og kort som udgangspunkt.

Eleverne mødte op mandag den 19. december kl. 13 på Njalsgården, glade og klar til at vise hvad de havde arbejdet på over de sidste tre måneder. Fulgt af deres lærer og to ildsjæle fra Coding Class CPH havde eleverne udviklet spil og applikationer i programmeringsværktøjet Scratch .

Coding Class CPH er et samarbejde hvor skoleklasser bliver sat sammen med virksomheder og organisationer, og eleverne lærer at kode ved at løse en opgave for den tilknyttede organisation. Udover tid til at kode, har eleverne også undervejs mulighed for at blive inspireret og få feedback fra deres tilknyttede virksomhed.

Udfordringen til 6A fra Bellahøjskolen lød: ”brug byens kort, billeder og data til udvikle noget sjovt og lærerigt”.

På trods af den korte tid, viste eleverne deres forslag til hvordan data kan sættes i spil, fx ved at man kunne holde styr på hvor langt man havde løbet, og dermed få en rank alt efter hvor god man var. Eller et orienteringsløb i byen, hvor man skulle svare på spørgsmål for at kunne gå videre til næste post. Elevernes produkter varierede på mange måde, men de var alle enige om, at det havde været sjovt at programmere

”Det var spændende at se hvordan mange af løsningerne der tog udgangspunkt i elevernes lokalområde, og havde både et lærings- og et spilelement i sig” siger GIS-konsulent Emil Møller Rasmussen fra Bydata. ”Vi fik både markedsført nogle af de værktøjer som vi stiller til rådighed for byens borgere, såsom Københavnerkortet og måske fik vi også hvervet en eller flere fremtidige GIS-konsulenter”.